CURRICULAR DOCUMENTS AND ENVIRONMENTAL EDUCATION: CONTENT IN SCIENCE TEXTBOOKS ELEMENTARY SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37781/vidya.v44i1.4922

Keywords:

Environment, Science teaching, Elementary School, Curriculum

Abstract

The research carried out aimed to investigate in the National Common Curricular Base, area of ​​Natural Sciences, in the Reference Matrix of the state of RS of 2023, the relationships with the content of the Science Textbook from PNLD of the 2020, referring to the 9th year of Elementary Education, with a focus on Environmental Education. The research was developed within a qualitative approach, being anchored in Content Analysis. It was noted that the term EA is rarely included in curricular documents, presenting the theme implicitly. In relation to the contents of the 9th year Science textbooks, an organization was observed as per BNCC guidelines, but from the conservative perspective of EA. In view of this, the lack of EA in curricular documents may influence the teacher’s planning, and may go unnoticed, thus hindering the necessary discussion on the topic, especially from a critical perspective.

Author Biographies

Dione Antunes Antunes, Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

Possui Graduação em Ciências Biológicas-Licenciatura pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI), especialização em Ciências Ambientais-Ênfase em Conservação da Biodiversidade (URI) e Gestão Escolar: Orientação e Supervisão (Faculdade São Luiz). Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências (PPGEC), na linha de pesquisa 1: Políticas Educacionais e Currículo da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Cerro Largo, RS. Professora efetiva de Ciências nos municípios de Giruá/RS e Santa Rosa/RS.

Rosangela Inês Matos Uhmann, Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

Possui Graduação em Ciências, habilitação Química, Mestrado e Doutorado em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ). Professora do Curso de Química Licenciatura e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências (PPGEC) na Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Cerro Largo, RS. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Ensino de Ciências (GEPECIEM), Coordenadora Adjunta do PPGEC e Coordenadora da Revista Insignare Scientia (RIS).

Published

2024-07-08

How to Cite

Antunes, D. A., & Uhmann, R. I. M. (2024). CURRICULAR DOCUMENTS AND ENVIRONMENTAL EDUCATION: CONTENT IN SCIENCE TEXTBOOKS ELEMENTARY SCHOOL. VIDYA, 44(1), 287–304. https://doi.org/10.37781/vidya.v44i1.4922

Issue

Section

Artigos