EPISTEMOLOGICAL CAGES: THE EXPERIENCE OF BIRDS/RESEARCHERS IN PROJECTS INTERDISCIPLINARY SEEKING (RE)MEANING SOCIOEMOTIONAL SKILLS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37781/vidya.v44i1.4713

Keywords:

textual discourse analysis, socio-emotional competencies, state of knowledge, teacher training, interdisciplinarity

Abstract

To promote Integral Education, pedagogical practices need to articulate multiple realities experienced by students with the development of not only cognitive but also socio-emotional skills. It is necessary to overcome the reductionist view of the curriculum, to open the doors of the epistemological cages in search of other practices, other migratory routes. The aim of this article is to investigate the route taken by other birds/researchers who, in the adventure of flight, have sought interdisciplinary migratory routes in teacher training with a focus on the (re)signification of socio-emotional competences. In order to achieve the objective, the State of Knowledge methodology has been used to survey productions. After refining the texts, Textual Discourse Analysis was used to study the abstracts of the selected studies.
The texts highlighted concerns about training focused on (re)giving meaning to teachers’ socio-emotional competences, public policies focused on a teaching and learning process that promotes innovative practices and methodologies.

Author Biographies

Domingos Antonio Lopes, Serviço Nacional da Indústria - SESI/RSPrefeitura Municipal do Rio Grande - Secretaria de Educação

Mestre pelo Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT(2020), pela Universidade Federal do Rio Grande. Possui graduação em LICENCIATURA EM MATEMÁTICA PLENA pela Universidade Federal do Rio Grande (2008) e graduação em ENGENHARIA CIVIL pela Universidade Federal do Rio Grande (1988). Especialização em Engenharia de Segurança do Trabalho(2010) pela Universidade Católica de Pelotas.Especialização em Gestão Escolar EAD pela Instituição SENAC/SP(2016) e Especialização em Ensino Lúdico EAD pela Faculdade Barão de Mauá/ SP(2015). Concursado pela Prefeitura Municipal da Cidade do Rio Grande, para desenvolver suas atividades enquanto docente na Escola Municipal de Ensino Fundamental Porto Seguro e Analista de Educação(Coordenador) da área de Educação do SESI Rio Grande

 

Suzi Samá, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Graduação em Matemática Licenciatura (1997), Mestrado em Engenharia Oceânica (2001) e Doutorado em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Pós-Doutorado pela UFS sobre a contribuição da Neurociência Cognitiva no ensinar e aprender Estatística. Professora do Instituto de Matemática, Estatística e Física na área de Estatística da FURG. Professora do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências - FURG. Participa do grupo de pesquisa em Educação a Distância e Tecnologia e do Grupo de Pesquisa em Educação Estatística. Coordenadora do Curso de Especialização em Ensino de Ciências ? Anos Finais do Ensino Fundamental ?Ciência é Dez?, ofertado pela CAPES/UAB. Coordenadora adjunta da área de Projetos de Vida do PNLD 2021 e Especialistas da área de matemática/estatística de Projetos Integradores do PNLD. Coordenadora do Grupo de Trabalho de Educação Estatística (GT12) da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) de 2015 a 2021 e 1º secretária da SBEM - Regional do Rio Grande do Sul desde 2018. Desenvolve pesquisa na área de Educação Estatística, implantação de tecnologias na educação e Educação a Distância.

Published

2024-05-03

How to Cite

Lopes, D. A., & Samá, S. (2024). EPISTEMOLOGICAL CAGES: THE EXPERIENCE OF BIRDS/RESEARCHERS IN PROJECTS INTERDISCIPLINARY SEEKING (RE)MEANING SOCIOEMOTIONAL SKILLS. VIDYA, 44(1), 189–210. https://doi.org/10.37781/vidya.v44i1.4713

Issue

Section

Artigos