THE DIGITAL TOWER OF HANOI IN ONLINE CLASSROMS IN A COURSE OF PROSPECTIVE MATHEMATICS TEACHER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37781/vidya.v44i1.4621

Keywords:

Torre de Hanói, Tecnologia, Ensino Remoto, Dispositivos Móveis

Abstract

This article is part of a dissertation that analyzed contributions from the digital Tower of Hanoi on touch screen mobile devices in remote classes during the covid-19 pandemic period. The pedagogical intervention took place in the Teaching Practice course of prospective mathematics teachers at UFRRJ, taught by the co-author of the article. Seven synchronous meetings were implemented on the Google Meet platform and a class group was created on Facebook for asynchronous interactions. Data were produced through records for activities, researcher diaries, generation and sharing of videos generated by subjects, online questionnaire, and record of synchronous and asynchronous interactions. It was possible to verify that the use of the digital Tower of Hanoi in the design of the discipline and in the interactive dynamics was powerful. Particularly, the prospective mathematics teachers were able to collaboratively build knowledge throughout the experience and the researchers were able to follow the learning of the participants with the use of technologies and different didactic strategies. An innovative aspect of the research is the use of screen recording apps.

Author Biographies

Larissa de Almeida Reis, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

Graduada em licenciatura em matemática pelo IFRJ campus Volta Redonda. Mestre em ensino de ciências e matemática pela UFRRJ Campus Seropédica. Atuo como docente na rede privada de ensino, no ensino fundamental II e participante em um grupo de estudos de pesquisas em tecnologias da informação e comunicação no ensino de Matemática.

Marcelo Almeida Bairral, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

Professor Titular da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Licenciado e esoecialista em Matemática pela Universidade Federal Fluminense e mestre em educação Matemática pela Universidade Santa Úrsula. Doutor em Educação matemática pela Universidade de Barelona e pós-doutor em ensino de matemática (Rutgers University, EUA, 2007; Universidade de Turin, Itália, 2012; e Universidade Claude Bernard, Lyon, França, 2023).

Preside o Gepem desde 2003 e é o editor do Boletim Gepem. Fundador (em 1999) e coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas da TIC em Educação Matemática (www.gepeticem.ufrrj.br). Foi coordenador e atua como docente do Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEduc). É também professor do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGEduCIMAT). Atua em educação matemática nos seguintes temas: interações em ambientes virtuais, tecnologias e formação de professores, aprendizagem matemática em dispositivos móveis com toques em tela, inovações curriculares em geometria.

Published

2023-12-20

How to Cite

Reis, L. de A., & Bairral, M. A. (2023). THE DIGITAL TOWER OF HANOI IN ONLINE CLASSROMS IN A COURSE OF PROSPECTIVE MATHEMATICS TEACHER. VIDYA, 44(1), 1–18. https://doi.org/10.37781/vidya.v44i1.4621

Issue

Section

Artigos