DIDACTIC SEQUENCE BASED ON PROBLEM SOLVING FOR TEACHING INEQUALITY OF THE 1ST. DEGREE: VIEWS ON STUDENTS IN A MATHEMATICS DEGREE COURSE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37781/vidya.v45i2.5503

Keywords:

Didactic Sequence; First-Degree Inequality; Mathematics Teaching; Problem Solving

Abstract

Mathematics, often perceived as complex, poses challenges for students, particularly in the study of first-degree inequalities. In response to this, a didactic sequence was developed as an educational product of a Professional Master’s Program in Teaching, grounded in the Problem Solving methodology. This paper analyzes the potential for implementing this proposal with a Mathematics undergraduate students from a state public university, with an emphasis on the structure of the sequence. Data were gathered through activities and questionnaires applied over five sessions and analyzed using Discursive Textual Analysis. The results indicate improvements in students’ understanding of the content and their appropriation of the methodology, highlighting the importance of using real-life contextualized problems to foster engagement and meaningful learning.

Author Biographies

Sergio Oliveira, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR (Campus Cornélio Procópio)

Mestre em Ensino pela Universidade Estadual do Norte do Paraná.

Simone Luccas, Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP (Campus de Cornélio Procópio)

Doutora e Mestre em Ensino de Ciências e Educação Matemática - UEL (2011; 2004). Especialista em Educação Matemática - UEL (1997). Licenciada em Ciências com Habilitação em Matemática pelo Centro de Estudos Superiores de Londrina (1989; 1990). É docente efetiva da Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP - Campus de Cornélio Procópio, atuando no curso de Licenciatura em Matemática.
É vice-coordenadora e docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGEN) - Mestrado e Doutorado Profissional em Ensino - da UENP (http://www.uenp.edu.br/mestrado-ensino). É pesquisadora do GPEFOP - Grupo de Pesquisa em Ensino e Formação Profissional, cadastro CNPq: dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/3345995435404954. Tem experiência nas áreas de Ensino de Matemática, com ênfase em História e Epistemologia da Ciência e da Matemática, em Análise Qualitativa de Dados e Avaliação do Ensino e da Aprendizagem. 

Joao Coelho Neto, Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP (Campus de Cornélio Procópio)

Professor Associado e Pesquisador do Programa de Pós-graduação em Ensino - PPGEN (mestrado e doutorado profissional) e do Centro de Ciências Humanas e da Educação da Universidade Estadual do Norte do Paraná - campus de Cornélio Procópio (UENP CCP). Mestre em Educação (UEM), Doutor em Informática (PUCPR), Pós-Doutor em Educação (UNIVALI). Líder do Laboratório de Tecnologia Educacional e Processos Cognitivos - LabTeCog. Editor da Revista de Produtos Educacionais e Pesquisas em Ensino - REPPE. 

Wilian Travassos, Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP (Campus de Cornélio Procópio)

Professor Adjunto A do Colegiado de Matemática da Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP), campus de Cornélio Procópio. É professor credenciado ao Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGEN) da UENP. Mestre e Doutor em Educação para a Ciência e a Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (UEM) e Licenciado em Matemática pela Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR), campus de Campo Mourão. Desenvolve pesquisas nas áreas de Inteligência Artificial e Ensino, Tecnologias Digitais, Resolução de Problemas e Teoria dos Registros de Representação Semiótica. Integra o Grupo de Estudos em Resolução de Problemas na Educação Matemática (GERPEM) e o Grupo de Estudo e Pesquisa em Tecnologia Educacional e Processos Cognitivos. 

Published

2026-02-12

How to Cite

Oliveira, S., Luccas, S., Coelho Neto, J., & Travassos, W. (2026). DIDACTIC SEQUENCE BASED ON PROBLEM SOLVING FOR TEACHING INEQUALITY OF THE 1ST. DEGREE: VIEWS ON STUDENTS IN A MATHEMATICS DEGREE COURSE. VIDYA, 45(2), 629–645. https://doi.org/10.37781/vidya.v45i2.5503