COLLABORATIVE WORK IN THE CREATIVE ACTIONS OF LICENSE STUDENTS WHEN DEALING WITH MODELING ACTIVITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37781/vidya.v43i2.4626

Keywords:

Educação Matemática, Criatividade, Modelagem Matemática, Licenciatura em Matemática

Abstract

This article discusses the creative actions of Mathematics undergraduates when dealing with Modeling activities in the context of a Mathematical Modeling discipline at a public university in western Paraná. For the analyses, recordings of classes were used, which occurred remotely due to the pandemic moment in which the data were produced, and the moments when the groups met to deal with the activities. Among the results of the research, in this article, we focus on the category “Creative actions are constituted collaboratively by the students”, which shows that the characteristic, sometimes cooperative, sometimes collaborative, of the Modeling activities, contributes to that the creative actions are constituted in a collaborative way by the students, with the mediation of the teacher and, also, that the space for dialogicity and freedom, in this environment, strengthens the constitution of creative actions.

Author Biographies

Elenice Josefa Kolancko Setti, Instituto Federal do Paraná - IFPR

Doutora em Educação em Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste (2022). Mestre em Ensino de Matemática pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (2017). Licenciada em Matemática com ênfase em Informática pela Universidade Paranaense - Unipar (2006). Possui especialização em Ensino de Matemática e Física pela Unipar (2008), Especialização em Gestão Escolar: Orientação e Supervisão pela Univale (2011) e Especialização em Educação do Campo pela Univale (2012). Docente efetiva EBTT do Instituto Federal do Paraná, campus Assis Chateaubriand. Membro do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação e Educação Matemática (GEPEEM), na linha de pesquisa de Modelagem Matemática e do Grupo de Estudo e Pesquisa em Ensino e Educação do IFPR, campus Assis Chateaubriand (GEPEEIF), na linha de pesquisa Ensino de Ciências e Matemática. Atua nas linhas de pesquisa Modelagem Matemática para o Ensino de Matemática e Criatividade no ensino.

Rodolfo Eduardo Vertuan, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Professor do Magistério Superior da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Câmpus Toledo. Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação, Mestrado Profissional, em Ensino de Matemática (PPGMAT) da UTFPR, Londrina e Cornélio Procópio, desde agosto de 2015; do Programa de Pós-Graduação, Mestrado e Doutorado, em Educação em Ciências e Educação Matemática (PPGECEM) da UNIOESTE, Cascavel, desde abril de 2017 e do Programa de Mestrado Profissional em Rede Nacional (PROFMAT) da UTFPR, Toledo, desde março de 2018. Possui Licenciatura em Matemática (2004), Especialização em Educação Matemática (2005), mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática (2007) e doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática (2013) pela Universidade Estadual de Londrina. Foi diretor da regional do Paraná da Sociedade Brasileira de Educação Matemática de 2013 a 2019 e Diretor-Geral do Câmpus Toledo da UTFPR de 2018 a 2021. É coordenador do Grupo de Pesquisa em Educação e Educação Matemática (GEPEEM) e atua principalmente no curso de Licenciatura em Matemática do câmpus Toledo da UTFPR. Tem experiência na área de Educação Matemática com ênfase em Ensino e Aprendizagem da Matemática, especialmente nos temas Modelagem Matemática, Criatividade e Metacognição.

Published

2023-12-15

How to Cite

Setti, E. J. K., & Vertuan, R. E. (2023). COLLABORATIVE WORK IN THE CREATIVE ACTIONS OF LICENSE STUDENTS WHEN DEALING WITH MODELING ACTIVITIES. VIDYA, 43(2), 307–326. https://doi.org/10.37781/vidya.v43i2.4626