MATHEMATICAL MODELING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: POSSIBILITIES TO DEVELOP STATISTICAL LITERACY AND INTEGRAL EDUCATION OF CHILDREN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37781/vidya.v43i2.4619

Keywords:

Modelagem matemática, Educação infantil, Literacia estatística, Formação integral

Abstract

Mathematical modeling reveals itself as a possibility for Early Childhood Education. The objective of this research is to investigate the potential of mathematical modeling in Early Childhood Education in order to develop statistical literacy in children and contribute to their integral formation. Thus, a practice of mathematical modeling was developed with students from the II period of Early Childhood Education. From a qualitative approach, the instruments used in the production of data were the teacher’s field notes, the children’s textual productions and the photographic record. The results reveal that mathematical modeling makes it possible to develop statistical literacy in the child as it gives the opportunity to collect, organize, analyze data and communicate the results in graphs and tables. It contributes to the integral formation of the child, articulating the cognitive, motor and social dimensions, enabling him to relate better with himself, with the other and with the environment in which he is inserted.

Author Biographies

Silvana Cocco Dalvi, Instituto Federal do Espírito Santo - IFES

Doutoranda em Educação pelo EDUCIMAT, Ifes, campus Vila Velha. Mestre em Educação em Ciências e Matemática pelo Instituto Federal do Espírito Santo - IFES-Campus Vitória (EDUCIMAT). Participa do grupo de pesquisa GEPEME desenvolvendo a pesquisa no campo da modelagem matemática. Graduação em Matemática pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Alegre (1997). Especialização lato-sensu em Matemática pela Universidade do Grande Rio "Prof. José de Souza Herdy" e Educação Infantil pela Universidade Castelo Branco. Atualmente professora da Educação básica.

Luciano Lessa Lorenzoni, Instituto Federal do Espírito Santo - IFES

Possui graduação em Matemática pela Universidade Federal do Espírito Santo (1991), mestrado em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal do Espírito Santo (1996) e doutorado em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal do Espírito Santo (2003). Atualmente é professor do Instituto Federal do Espírito Santo. Tem experiência na área de Matemática Aplicada com ênfase em Pesquisa Operacional e Modelagem Matemática na Educação Matemática. Também atua no EDUCIMAT - Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática do IFES

Published

2023-12-15

How to Cite

Dalvi, S. C., & Lorenzoni, L. L. (2023). MATHEMATICAL MODELING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: POSSIBILITIES TO DEVELOP STATISTICAL LITERACY AND INTEGRAL EDUCATION OF CHILDREN. VIDYA, 43(2), 245–265. https://doi.org/10.37781/vidya.v43i2.4619