DISCURSIVE ANALYSIS OF THE REFERENCIAL CURRICULAR DO PARANÁ (2018): THE PLACE OF MATHEMATICS EDUCATION AS AN INSTRUMENT OF SOCIAL MAINTENANCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37781/vidya.v43i1.4586

Abstract

This article has the general objective of producing meanings about the Principles, Rights, and Guidelines of the Referencial Curricular do Paraná (RCP) of the 2018 around Mathematics Education with a focus on the final years of elementary school. We also lined up the following central question: what are the predominant meanings that situate the teaching and learning process of Mathematics Education in the RCP of the 2018? To carry out this proposal, we use the theoretical and methodological foundation of Discourse Analysis, establishing seams and connections with the National Common Curricular Base of 2017. The research moves towards a Mathematics Education isolated from social criticism and strongly aligned with meritocratic precepts governed by a quantitative and classificatory bias of those involved in the educational process, in an approach that centralizes and prioritizes Mathematics as a regulatory and political gear.

Author Biographies

Lucas Martini, Universidade Federal do Paraná

Graduado em Licenciatura em Matemática pelo Instituto Federal Catarinense Campus Camboriú. Mestre em Educação Matemática pelo Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e em Matemática (PPGECM) da Universidade Federal do Paraná (UFPR) com fomento CAPES/DS. Doutorando em Educação do Programa de Pós Graduação em Educação (PPGE/UFPR). Professor de Matemática na rede estadual paranaense na escola Alfredo Parodi, em Curitiba. Se aventura nos seguintes temas: Pesquisas Curriculares, Educação Matemática e Estudos discursivos. Membro do grupo de estudos e pesquisas: Formação de Professores e Práticas de Ensino - (FOPPE) pelo PPGE/UFSC e do Grupo de Estudos Curriculares, Decolonialidade, Diversidade e Subalternidade - (GECUDEDIS) pelo PPGECM/UFPR. Atual técnico da Sociedade Brasileira de Educação Matemática - Santa Catarina (SBEM-SC).

Elenilton Vieira Godoy, Universidade Federal do Paraná

Bacharel em Matemática pela PUC-SP e licenciado em Matemática pelo Centro Universitário Sant'Anna. Mestre em Educação Matemática pela PUC-SP e doutor em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP). Pós-Doutor em Educação pela FEUSP. Atualmente sou professor adjunto do departamento de Matemática, do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e em Matemática (PPGECM) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Minha experiência de investigação procura colocar em diálogo-movimento discussões envolvendo Estudos Curriculares, Estudos Culturais e Educação Matemática.

Published

2023-07-26

How to Cite

Martini, L., & Godoy, E. V. (2023). DISCURSIVE ANALYSIS OF THE REFERENCIAL CURRICULAR DO PARANÁ (2018): THE PLACE OF MATHEMATICS EDUCATION AS AN INSTRUMENT OF SOCIAL MAINTENANCE. VIDYA, 43(1), 203–220. https://doi.org/10.37781/vidya.v43i1.4586

Issue

Section

Artigos