NOTIONS OF PRACTICAL GEOMETRY OF VASCO DE ARAUJO E SILVA

Autores

  • Circe Mary Silva da Silva Universidade Federal de Pelotas. pesquisadora visitante

Resumo

The text deals with the work Basic Ideas of Practical Geometry for the use of elementary schools published in 1869, in Porto Alegre, Brazil. Through a documental analysis, he contextualizes the place of production, identifies author’s biographical data and seeks to answer the research question: what is the conception of teaching and learning elementary geometry that can be identified in the work Notions of Practical Geometry for use by schools of elementary instruction of Vasco de Araujo e Silva? For the analysis of contents presented in the text, he uses the following categories: figures, theoretical statements, exercises and proposed problems. We conclude that the geometric knowledge for primary education should be practical, elementary, that the teaching should begin with the freehand drawing and manipulation of geometric instruments. Learning geometry, for the author, implies visualizing, constructing geometric objects through step-by-step instructions, as well as exercising in a gradual manner without much theorizing.

Biografia do Autor

Circe Mary Silva da Silva, Universidade Federal de Pelotas. pesquisadora visitante

CIRCE MARY SILVA DA SILVA, licenciada em Matemática, mestre em Matemática, doutora em Pedagogia pela Universidade de Bielefeld, Alemanha, é professora aposentada do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo. Atualmente, professora permanente do Programa de Mestrado em Educação Matematica da Universidade Federal de Pelotas. Foi pesquisadora Visitante do Instituto Max-Planck de História da Ciência, Berlin. Investiga em Educação Matemática, História e Diversidade Cultural. Integra o GHEMAT/BR pesquisadora visitante do CNPq na UFPEL

Downloads

Publicado

26.11.2019

Como Citar

da Silva, C. M. S. (2019). NOTIONS OF PRACTICAL GEOMETRY OF VASCO DE ARAUJO E SILVA. VIDYA, 39(2), 459–475. Recuperado de https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/VIDYA/article/view/3051