DIAGRAMMATIC REASONING IN MATHEMATICAL MODELLING ACTIVITIES IN ELEMENTARY SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37781/vidya.v43i2.4627

Abstract

In this paper, we infer about the knowledge of students in a 9th grade class of Elementary School in the development of mathematical modelling activities. We understand that mathematical modelling is a didactic-pedagogical approach and that the construction of knowledge can be evidenced in diagrammatic reasoning, so we rely on peircean semiotics, more specifically on the diagrams produced by the students. The qualitative analysis subsidized in the triangulation process took into account as subjects eight students from the 9th grade of Elementary School at a private school in the north of Paraná, the diagrams constructed in the development of two modelling activities as the object, and the diagrammatic reasoning that emerged from activities as a phenomenon. The results allowed us to infer that the diagrammatic reasoning mobilized in the diagrams produced for the situations under study, whether to carry out simplifications or simulations, revealed that the students sought to implement mathematical knowledge already studied throughout the school year.

Author Biographies

Karina Alessandra Pessoa da Silva, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Professora do Magistério Superior, Classe Associado, Nível 2, da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Câmpus Londrina, atuando nos cursos de Engenharia e no Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Matemática (PPGMAT). Graduada em Matemática (Licenciatura) pela Universidade Estadual de Londrina (2000). Especialista em Educação Matemática pela UEL (2007). Mestre em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela UEL (2008). Doutora em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina (2013). Tem experiência na área de Educação Matemática com ênfase em Ensino e Aprendizagem da Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Modelagem Matemática, Semiótica Peirceana, Registros de Representação Semiótica e Livro Didático. Fez parte do GRUPEMMAT - Grupo de Pesquisas sobre Modelagem Matemática e Educação Matemática da UEL de 2005 a 2021. É uma das coordenadoras do Grupo de Estudos e Pesquisas em Modelagem, Investigação e Tecnologia (GEPMIT) / UTFPR, desde 2015. Trabalhou por 10 anos com preparação e elaboração de obras didáticas de Matemática e de Ciências Naturais do Ensino Fundamental. Membro da diretoria regional da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (Paraná) (2013-2019). Coordenadora do GT 10 - Modelagem Matemática - da SBEM (2019-2021).

Nágela Martins, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Licenciada em Matemática pela Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR). Especialista em Alfabetização Matemática, pela Faculdade São Braz. Atualmente aluna no Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Matemática (PPGMAT) com bolsa de estudos da Diretoria de Pesquisa e Pós-Graduação do campi Londrina da Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR. Atua como professora em instituição da rede privada, lecionando no Ensino Fundamental I. Ganhadora do Prêmio Professor Inovador 2021 pelo Sistema Maxi de Ensino.

Published

2023-12-15

How to Cite

Pessoa da Silva, K. A., & Martins, N. (2023). DIAGRAMMATIC REASONING IN MATHEMATICAL MODELLING ACTIVITIES IN ELEMENTARY SCHOOL. VIDYA, 43(2), 287–305. https://doi.org/10.37781/vidya.v43i2.4627