MATHEMATICAL MODELLING AND CRITICAL MATHEMATICS EDUCATION: A POSSIBLE INTERLOCUTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37781/vidya.v43i2.4622

Keywords:

Perspectivas sociopolíticas de educação matemática, Perspectiva sociocrítica de modelagem matemática, Prática pedagógica, Paradigma crítico de pesquisa, Grupo de pesquisa

Abstract

In this article, we aim to identify the aspects that characterize the socio-critical perspective of modelling in mathematics education practiced by the Coletivo Crítico research group. Modelling can be understood as the search for solutions to problems with reference to reality through mathematics. From a socio-critical perspective, the purpose is also to discuss critical issues and the role of mathematics in society. In the studies carried out by the group, this orientation is mainly based on the critical mathematics education. Based on the analysis and discussion of some articles produced by the Coletivo Crítico, we looked for aspects that could characterize modelling practices from a socio-critical perspective. From our analyses, we highlight that, in addition to the natural aspects of practices in this perspective, the group’s studies reveal: i) a tension, little observed in other works, in the mathematical component of modelling; and ii) a search for transformations in educational realities through the existing dialectic relationship between pedagogical practice and research.

Author Biographies

Jussara de Loiola Araújo, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Professora Titular da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), atuando no Departamento de Matemática e no Programa de Pós-Graduação em Educação. Possui licenciatura, bacharelado e mestrado em Matemática pela UFMG e doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus Rio Claro, São Paulo. Realizou estágio de pós-doutorado na Universidade de Lisboa, Portugal. É membro do Coletivo Crítico: Perspectivas Sociopolíticas e Críticas em Pesquisas e Práticas Pedagógicas em Educação Matemática, do Grupo de Discussões sobre Modelagem na Educação Matemática (GDMEM) e do grupo Pesquisa em Teoria da Atividade Histórico-Cultural na Pesquisa em Educação (CHATER/UFMG). Seus principais interesses são modelagem na educação matemática, educação matemática crítica, teoria da atividade, metodologia de pesquisa e insubordinações criativas na educação matemática.

Fernando Henrique de Lima, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), na linha Educação Matemática, da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (FaE/UFMG, 2020) e graduado em Matemática (Licenciatura) pela mesma universidade (UFMG, 2015). Doutorando no PPGE/FaE/UFMG, na linha Educação Matemática, membro do Coletivo Crítico: Perspectivas Sociopolíticas e Críticas em Pesquisas e Práticas Pedagógicas em Educação Matemática (UFMG) e do Grupo de Discussões sobre Modelagem na Educação Matemática (GDMEM/UFMG). Atua, também, como professor de Matemática na Educação Básica pela Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais. Tem interesse, principalmente, nos seguintes temas: modelagem na educação matemática; formação de professores; educação matemática crítica; e insubordinação criativa. 

Published

2023-12-15

How to Cite

Araújo, J. de L., & Lima, F. H. de. (2023). MATHEMATICAL MODELLING AND CRITICAL MATHEMATICS EDUCATION: A POSSIBLE INTERLOCUTION. VIDYA, 43(2), 267–286. https://doi.org/10.37781/vidya.v43i2.4622