METHANALYSIS OF THE MACRO-PROJECT “EDUCATION TEACHERS IN MATHEMATICAL MODELING: UNDERSTANDING AND UNVEILINGS”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37781/vidya.v43i2.4614

Keywords:

Formação de Professores, Coletivos de Pensamento, Fenomenologia

Abstract

Since 2012, we began to dedicate ourselves gradually and systematically to research and guidance on teacher education in Mathematical Modeling in Mathematics Education, culminating in 2014 in the phenomenological research macroproject that asks: what is this, teacher training in Mathematical Modeling? completing in 2023. Along with this, we conceived, set up, and supported, since 2015, a permanent extension project for teacher education in different cities in the State of Paraná, Brazil, investing in the constitution of teacher education collectives, dialoguing with Fleckian epistemology. Master’s dissertation and theses PhD thesis and other texts with different research questions were produced within this macro project. This production was retaken up in a qualitative phenomenological meta-analysis, to understanding for the interrogated. Therefore, we expose a meta-understanding of the “this” of teacher education in Mathematical Modeling. In summary, even if teacher education will favor by the established collectives, it is necessary to understand more clearly the meaning of the formation of the human person, beyond the theoretical and practical aims of Modeling or Teacher education.

Author Biography

Tiago Emanuel Klüber, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

Licenciado em Matemática (2004) e Especialista em Docência no Ensino Superior (2006) pela Universidade Estadual do Centro-Oeste do Paraná, UNICENTRO. Mestre em Educação (2007) pela Universidade Estadual de Ponta Grossa, UEPG. Doutor em Educação Científica e Tecnológica, PGECET (2012), pela Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, com período de cotutela na Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho, Unesp, Rio Claro (2011). Atou como docente do Ensino Superior, ao nível da graduação na Universidade Estadual do Centro-Oeste, Unicentro, entre 2007 e 2009, campus de Guarapuava e 2010, no campus de Irati. É docente associado da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Unioeste, campus Cascavel, desde 2010, onde atua ao nível da graduação, em diversos cursos, em especial na Licenciatura em Matemática; da pós-graduação lato e stricto sensu, tendo participado com docente permanente nos Programas de Pós-Graduação de Mestrado de Ensino (2014-2019), campus Foz do Iguaçu e Educação (2013-2018). Desde 2017 é docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática, PPGECEM, da Unioeste Campus Cascavel e foi coordenador do programa de 2017 a 2021. Lider do grupo de Pesquisa Investigação Fenomenológica na Educação Matemática – IFEM, criado em 2023.

Published

2023-12-15

How to Cite

Klüber, T. E. (2023). METHANALYSIS OF THE MACRO-PROJECT “EDUCATION TEACHERS IN MATHEMATICAL MODELING: UNDERSTANDING AND UNVEILINGS”. VIDYA, 43(2), 191–206. https://doi.org/10.37781/vidya.v43i2.4614