MATHEMATICAL MODELING: FROM PRINCIPLES TO THE INTEGRATED TEACHING METHOD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37781/vidya.v43i2.4611

Keywords:

Formação Integrada, Sequência Didática, Modelação, Funções, Bem-estar animal

Abstract

This paper aims to perform a theoretical discussion between the conceptions of Integrated Education and Mathematical Modeling in order to demonstrate how Mathematical Modeling can contribute to Integrated Education. The dialog was about a Didactic Sequence developed towards integration between Mathematics and zootechnics disciplines in a Agricultural-Technical course Integrated High School. This research was based contributions about Integrated Teaching and Integrated Development, especially by Frigotto, Ramos, Ciavatta and Moura, and on the theoretical and methodological contributions about Mathematical Modeling by Biembengut. We have get understood that Mathematical Modeling for Integrated Education ought contribute to overcome dichotomy between menial and intellectual works, as students appropriate knowledge that justifies their professional practices, while they are developing as citizens to integrate a more just and equal society.

Author Biographies

Julian da Silva Lima, Instituto Federal Catarinense - IFC

Mestre em Educação (2015) e Graduado em Matemática - Licenciatura Plena (2008) pela Universidade de Passo Fundo. Atualmente doutorando em Educação Científica e Tecnológica na Universidade Federal de Santa Catarina. Professor EBTT - Matemática, do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense, Campus Santa Rosa do Sul.

David Antonio Costa, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Doutor em Educação Matemática pela PUC/SP, com estágio realizado na modalidade sanduíche (junho 2008 - maio 2009) no INRP/SHE - Institut National de Recherche Pédagogique/Service d'Histoire de l'Éducation, Paris-França (bolsista CNPq). Possui graduação em Licenciatura Matemática pela Faculdade Filosofia Ciências e Letras MOEMA (1984), cursou em Pedagogia pela Faculdade de Educação Ciências e Letras Don Domênico (2001) e mestrado em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2005). Atualmente é professor adjunto do Departamento de Metodologia de Ensino e subcoordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica da Universidade Federal de Santa Catarina. É pesquisador líder do Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática - GHEMAT-SC.

Rita Albernaz-Gonçalvez, Instituto Federal Catarinense - IFC

Possui graduação em Medicina Veterinária pela Universidade Federal de Pelotas (2004), mestrado em Zootecnia pela Universidade Federal de Pelotas (2007) e doutorado em Agroecossistemas pela Universidade Federal de Santa Catarina (2021). Atualmente é professor do Instituto Federal de Ciência, Educação e Tecnologia Catarinense, campus Santa Rosa do Sul. Tem experiência na área de Zootecnia, com ênfase em Produção Animal e Bem-estar animal, desenvolvendo projetos com temáticas sobre uso de antibióticos, One Health, One Welfare e criação animal sustentável.

Published

2023-12-15

How to Cite

Lima, J. da S., Costa, D. A., & Albernaz-Gonçalvez, R. (2023). MATHEMATICAL MODELING: FROM PRINCIPLES TO THE INTEGRATED TEACHING METHOD. VIDYA, 43(2), 171–189. https://doi.org/10.37781/vidya.v43i2.4611