CLASSROOM PRACTICES WITH CRITICAL MEANINGFUL MATHEMATICAL MODELING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37781/vidya.v43i2.4551

Abstract

This research addresses the teaching strategy called Mathematical Modeling, together with the cognitive theory of Meaningful Learning and Critical Meaningful Learning, the latter known for considering students ‘prior knowledge and their critical views in class-room dialogue. Therefore, the objective was to understand Mathematical Modeling as a Meaningful and Critical Teaching and Learning method in the daily practices of students from the Settlement Rio Preto/TO. As a methodological design, a qualitative and case study approach, using a conceptual map, participant observation and interview to produce evidence, and the Pattern Combination for the analyses. As results pointed out, there is the identification of the possibility of correlating the strategy employed in conjunction with the theory, leading to meaningful and critical learning in the school environment.

Author Biographies

Luis Carlos dos Santos Moura Junior, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática - PPGecim da Universidade Federal de Tocantins - UFT, atuando na linha de pesquisa intitulada Ensino de Ciências e Matemática, Cognição e Currículo, possui Especialização em Educação Matemática pela Escola Superior Batista do Amazonas - ESBAM e Graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Amazonas - UFAM, também, é membro e partícipe do Grupo de Estudos e Pesquisas de Práticas Investigativas em Educação Matemática - GEPIMat / UFAM / CNPq. Possui como foco de pesquisa a Educação Matemática e Modelagem Matemática no Ensino da Matemática.

Deive Barbosa Alves, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Professor do colegiado de Matemática da Universidade Federal do Tocantins, Câmpus Araguaína. Graduado em licenciatura em Matemática pela Universidade Federal de Uberlândia (2005), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (2012) e doutorado na linha de pesquisa Educação em Ciências e Matemática pela mesma Universidade (2017). Atualmente participa do Núcleo de Pesquisa em Mídias na Educação (NUPEME) e do grupo de trabalho em Modelagem Matemática para a Educação Matemática da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (GT10 - Modelagem Matemática e GT06 - Educação Matemática: novas tecnologias e Educação à distância). Professor e pesquisador do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGecim) e Matemática e do Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus de Araguaína. Tem experiência na área de Educação Matemática, com ênfase em Modelagem Matemática no contexto da Cultura Digital, atuando principalmente nos seguintes temas: Modelagem Matemática para Educação Matemática, Educação pela Pesquisa, Educação Matemática na Cultura Digital, Objetos de Aprendizagem.

Published

2023-12-15

How to Cite

Moura Junior, L. C. dos S., & Alves, D. B. (2023). CLASSROOM PRACTICES WITH CRITICAL MEANINGFUL MATHEMATICAL MODELING. VIDYA, 43(2), 19–38. https://doi.org/10.37781/vidya.v43i2.4551