THE CONTINUING EDUCATION GROUP AS A SPACE/TIME FOR PROFESSIONAL TEACHER DEVELOPMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37781/vidya.v43i2.4535

Keywords:

Teacher learning, Collaborative work, Reflections on practice

Abstract

This article presents the results of qualitative research, developed with a group of teachers participating in the extension program ‘Training Cycles in Science and Mathematics Teaching’ and aims to demarcate the space/time constituted by a continuing education group as a formative movement and catalyst for teacher professional development. To this end, the empirical data came from the experiences of six Basic Education Mathematics teachers with activities of Modeling in Science and Mathematics in continuing education and with teaching activities. We analyzed the training diaries and planning of modeling activities produced by the teachers using Textual Discursive Analysis procedures. We recognize the emergence of two intermediate categories that show how the group of continuing education constitutes a space/time catalyst for DPD: 1) the group as space / time for teacher learning and 2) the group as space / time for reflections on / for teaching and professional qualification work.

Author Biographies

Rosi Kelly Regina Marmitt, Estado do Rio Grande do Sul

Licenciada em Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha Campus Santa Rosa (2018); Mestre em Ensino de Ciências pela Universidade Federal da Fronteira Sul Campus Cerro Largo (2021); Especialista em Educação Matemática para os Anos Inicais do Ensino Fundamental: Uma Proposta Interdisciplinar (2022). Professora da rede estadual do Rio Grande do Sul e Professora do Município de Alecrim.

Possui graduação em Matemática pelo Instituto Federal Farroupilha (2018) e graduação em Planejamento e Gestão Para O Desenvolvimento Rural pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2013). Mestre em Ensino de Ciências - UFFS Cerro Largo (2021)

Danusa de Lara Bonotto, Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

Doutora em Educação em Ciências e Matemática - PUCRS (2017), mestre em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2000) e graduada em Matemática Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria (1997). Atuou como docente nos níveis de ensino fundamental e médio e atualmente atua no ensino superior, sendo professora da Universidade Federal da Fronteira Sul - Campus Cerro Largo/RS e docente permanente do Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências - PPGEC e editora da seção Educação Matemática da Revista Insignare Scientia. Possui experiência na área de Matemática e Educação Matemática com pesquisa principalmente nos seguintes temas: ensino-aprendizagem de Matemática na educação básica e no ensino superior, modelagem na educação e formação inicial e continuada de professores.

Published

2023-12-15

How to Cite

Marmitt, R. K. R., & Bonotto, D. de L. (2023). THE CONTINUING EDUCATION GROUP AS A SPACE/TIME FOR PROFESSIONAL TEACHER DEVELOPMENT. VIDYA, 43(2), 1–17. https://doi.org/10.37781/vidya.v43i2.4535