UNIVERSAL DESIGN FOR LEARNING IN MATHEMATICAL MODELING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37781/vidya.v43i2.4610

Keywords:

Educação Matemática, Desenho Universal para Aprendizagem, Modelagem Matemática, Geometria, Ensino da Matemática

Abstract

This study aimed to investigate the presence of Universal Design for Learning in the approach of Mathematical Modeling in a pedagogical practice applied in a public elementary school classroom. A pedagogical intervention was conducted with 32 6th-grade students, collecting data through observation, notes, recordings, and photos. The results highlighted a dynamic and creative integration in the construction of physical models, related to students’ everyday life. The application of Mathematical Modeling revealed the presence of Universal Design for Learning, offering accessible and inclusive practices. It is concluded that Mathematical Modeling can be a promising approach to promote accessible and inclusive education. Thus, the study emphasizes the importance of exploring different ways of building knowledge, such as the physical model, to meet students’ needs and foster meaningful learning.

Author Biographies

José Ricardo Dolenga Coelho, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Doutorando no Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e em Matemática (PPGECM) da UFPR, na linha de pesquisa Ensino e Aprendizagem de Ciências e Matemática. Mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná, graduado em Licenciatura em Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR).

Professor de Matemática na rede municipal de Curitiba e na rede estadual de educação do Paraná.

Integrante do grupo de pesquisas Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Tecnologias e Linguagem (GEPETeL)/UFPR.

Anderson Roges Teixeira Góes, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Doutor e mestre em Métodos Numéricos em Engenharia, especialista em Tecnologias em Educação, especialista em Desenho Aplicado ao Ensino da Expressão Gráfica e Licenciado em Matemática.

Professor efetivo do Departamento de Expressão Gráfica (DEGRAF), do Programa de Pós-Graduação em Educação - Teoria e Prática de Ensino (PPGE:TPEn) e do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e em Matemática (PPGECM), todos da Universidade Federal do Paraná.

Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Tecnologias e Linguagens (GEPETeL/UFPR/CNPq). 

Published

2023-12-15

How to Cite

Coelho, J. R. D., & Góes, A. R. T. (2023). UNIVERSAL DESIGN FOR LEARNING IN MATHEMATICAL MODELING. VIDYA, 43(2), 151–169. https://doi.org/10.37781/vidya.v43i2.4610