UNIVERSAL DESIGN FOR LEARNING IN MATHEMATICAL MODELING
DOI:
https://doi.org/10.37781/vidya.v43i2.4610Keywords:
Educação Matemática, Desenho Universal para Aprendizagem, Modelagem Matemática, Geometria, Ensino da MatemáticaAbstract
This study aimed to investigate the presence of Universal Design for Learning in the approach of Mathematical Modeling in a pedagogical practice applied in a public elementary school classroom. A pedagogical intervention was conducted with 32 6th-grade students, collecting data through observation, notes, recordings, and photos. The results highlighted a dynamic and creative integration in the construction of physical models, related to students’ everyday life. The application of Mathematical Modeling revealed the presence of Universal Design for Learning, offering accessible and inclusive practices. It is concluded that Mathematical Modeling can be a promising approach to promote accessible and inclusive education. Thus, the study emphasizes the importance of exploring different ways of building knowledge, such as the physical model, to meet students’ needs and foster meaningful learning.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A submissão de originais para este periódico implica na transferência, pelos autores, dos direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais para os artigos publicados são do autor, com direitos do periódico sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando claramente este periódico como o meio da publicação original. Em virtude de sermos um periódico de acesso aberto, permite-se o uso gratuito dos artigos em aplicações educacionais e científicas desde que citada a fonte conforme a licença CC-BY da Creative Commons.
Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.









