Abarama Syndrome: the city facing the lessons from the climate catastrophe in RS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37780/ch.v25i2.5094

Keywords:

Urban issue; city pedagogies; catastrophe poetics; climate emergency

Abstract

This article aims to reflect on the possible lessons that the climate catastrophe that occurred in May 2024 in the state of Rio Grande do Sul can teach us about cities and education based on the hypothesis of the “Abarama Syndrome”. Its central question is: What does the climate catastrophe in the state tell us about cities and the way we build them and live in them, characterized as a set of social and imaginary symptoms? To this end, the novel by Josué Guimarães entitled “After the Last Train” is used as an interlocution and narrative thread to understand the “catastrophe poetics”. This is about a qualitative and exploratory study of a bibliographic nature, aiming at the interface between the climate event and its consequences for urban and educational thinking. The article aims to discuss the possible lessons that the event is capable of providing on the urban issue and the challenges of cities in the face of climate emergencies.

Author Biographies

Gustavo Cougo, Universidade Franciscana - UFN

Mestrando em ensino de humanidades e linguagens, pela Universidade Franciscana (MEHL/UFN). É graduado em Administração, também pela Universidade Franciscana.

Anelis Rolão Flôres, Universidade Franciscana - UFN

Doutora em Arquitetura (2019) e mestre em Arquitetura (2006) pela Universidade Federal do Rio  Grande do Sul (PROPAR/UFRGS). É graduada em Arquitetura e Urbanismo pela Ritter dos Reis (2001).  Atualmente é professora da graduação e coordenadora da especialização da área de ciências tecnológicas  da Universidade Franciscana (UFN).

 

Marcio Tascheto da Silva, Universidade Franciscana - UFN

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGEDU/UFRGS). Possui pós-doutorado em memória social e patrimônio cultural pela Universidade Federal de Pelotas (PPGMP/UFPel). Atualmente é professor pesquisador no curso de História e no mestrado em ensino de humanidades e linguagens da UFN. Também é membro fundador da Rede Unesco Cidade que Educa e Transforma

Published

2025-01-06

How to Cite

Cougo, G., Flôres, A. R., & da Silva, M. T. (2025). Abarama Syndrome: the city facing the lessons from the climate catastrophe in RS. Disciplinarum Scientia | Ciências Humanas, 25(2), 1–13. https://doi.org/10.37780/ch.v25i2.5094

Issue

Section

Dossiê temático