TEACHING LOGIC AT MARANHÃO COLLEGE IN THE 18TH CENTURY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37782/thaumazein.v17i34.5153

Keywords:

Maranhão College; Teaching of Philosophy; Logic; Jesuits

Abstract

This article deals with the teaching of logic at the Colégio de Coimbra and Colégio Maranhão in the 18th century. Colégio do Maranhão was administered by the Jesuits and offered higher education courses in philosophy and theology. The education offered by the Society of Jesus was intended to be universal, since as a religious order its mission of evangelization also had a global character. In fact, the pedagogical methods and the curriculum were in theory uniform. Therefore, given the scarcity of documents detailing the educational context of the Colégio do Maranhão, it is necessary to know the Colégio de Coimbra, which was a model for the others. The main task of this work is, therefore, to present the teaching of philosophy, and more specifically logic, at Colégio do Maranhão. To this end, specialized bibliography and primary sources that present the content of philosophy at Colégio do Maranhão will be used. It is expected that it will be possible to show the constituent elements of Philosophy teaching in Maranhão, such as the curricular structure of the course, the contents specific to Logic and the focus given to it.

Author Biographies

João Paulo Lima, Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM

Mestrando da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Licenciado em Filosofia pelo Instituto de Estudos Superiores do Maranhão IESMA (2018-2021). Tem experiência nas áreas de Filosofia Brasileira do período Colonial e em Metafísica. Atualmente é membro do grupo de pesquisa Studia Brasiliensia.

Lúcio Álvaro Marques, Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM

Professor do Magistério Superior na Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Atua no Departamento de Filosofia e Ciências Sociais (DFICS) e no Programa de Pós-graduação strico sensu em Educação (PPG Educação). Tem Pós-Doutorado em Filosofia Brasileira pela Universidade do Porto / Portugal (UPORTO / 2015). Doutorado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS / 2012-2014). Bacharel licenciado em Filosofia pela PUCMINAS (1999-2001). Tem experiência nas áreas de Filosofia Brasileira e Metafísica. Atuando principalmente nos seguintes temas: Filosofia Colonial Brasileira, Segunda Escolástica e História do Ensino no Brasil. Coordena a Série Scripta Brasiliana, publicada pela Editora Fundação Alexandre de Gusmão, do Ministério das Relações Exteriores (Brasília / DF / Brasil). 

Published

2025-01-07

How to Cite

Lima, J. P., & Marques, L. Álvaro. (2025). TEACHING LOGIC AT MARANHÃO COLLEGE IN THE 18TH CENTURY. Thaumazein: Revista Online De Filosofia, 17(34), 15–25. https://doi.org/10.37782/thaumazein.v17i34.5153

Issue

Section

Dossiê: Ensino de Humanidades