The use of educational resources as a facilitator of the training process of students with learning disorders/difficulties in the context of professional and technological education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37780/ch.v25i1.5046

Keywords:

learning disorders; digital technologies; educational resources

Abstract

Digital technologies have brought about a profound transformation in the landscape of teaching and learning models, offering substantial benefits to teachers and students. Educational resources can assist in addressing potential challenges or difficulties that may arise during one’s academic journey. Learning disorders are difficulties retaining, acquiring, or utilizing skills and information. Such deficits in attention, memory, and reasoning ultimately impact academic performance. This dysfunction impedes the transmission and processing of information within the brain yet does not preclude learning when appropriate pedagogical techniques are employed. This article aims to present digital resources that can be immediately employed to support teachers’ methodological practices, thereby facilitating the training process of students with learning disorders/difficulties within the scope of Vocational and Technological Education. The research presented here forms part of the master’s degree proposal for the Graduate Program in Professional and Technological Education (PPGEPT-UFSM). The study employs a qualitative approach, utilizing document analysis, bibliography and case studies as its primary methods. We conducted a bibliographic review to develop theoretical assumptions based on the works of Siqueira and Gurgel-Giannetti (2011), Silva and Neto (2008), the DSM-V (2014), and Oliveira (2009), among others. This study presents diverse approaches facilitating more significant interaction between students, content, and teachers, offering practical pedagogical support for educators seeking to diversify their teaching practice.

Author Biographies

Juliana Porto de Souza, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Maria (2017). Especialista em Psicopedagogia Institucional e Clínica (2018). Especialista em Gestão e Organização de Escola (2021). Mestre em Educação Profissional e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Maria (2024). Graduada em Educação Especial (2024). Atualmente atuo como Psicopedagoga Institucional concursada na rede pública municipal de ensino de Júlio de Castilhos/RS.

Walter Priesnitz Filho, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Doutor em Segurança de Informação pela Universidade de Lisboa (UL) - Instituto Superior Técnico (IST) em Portugal, com período sanduíche no Institute of Applied Information Processing and Communications (IAIK) da Graz University of Technology (Áustria) - 2018. Mestre em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) - 2003. Bacharel em Sistemas de Informação pela Universidade Franciscana (UFN) - 1999. Atualmente é Professor Adjunto da Universidade Federal de Santa Maria - UFSM/CTISM, atuando nos cursos de Redes de Computadores (Graduação) e no Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica. Tem experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Segurança de Informação e Redes de Computadores, tendo interesse, principalmente, nos seguintes temas: segurança da informação e sistemas de informação.

Leila Maria Araújo Santos, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Possui graduação em Sistemas de Informação pelo Centro Universitário Franciscano (2000), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (2003) e doutorado em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2009). Atualmente é professora associada da Universidade Federal de Santa Maria.Atua no Programa Especial de Graduação para EPT (PEG) e no Mestrado Acadêmico em Educação Profissional e Tecnológica (PPGEPT), e é líder do grupo de pesquisa Metodologias Ativas para EPT, desenvolve estudos e pesquisas nas áreas de Metodologias Ativas no Ensino, Praticas Inovadoras de ensino, Tecnologias Educacionais e Educação Profissional e Tecnológica.

Published

2024-12-06

How to Cite

de Souza, J. P., Filho, W. P., & Santos, L. M. A. (2024). The use of educational resources as a facilitator of the training process of students with learning disorders/difficulties in the context of professional and technological education. Disciplinarum Scientia | Ciências Humanas, 25(1), 121–143. https://doi.org/10.37780/ch.v25i1.5046

Issue

Section

Artigos