Technology-enabled learning: reflections and possibilities for the educational context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37780/ch.v26i1.4930

Keywords:

Tecnologia Digital; Educação; Aprendizagem

Abstract

Due to the rapid sociocultural changes influenced by the ubiquity of technology in everyday life, various contexts and environments have also been tasked with promoting the adaptation to new available digital tools. The objective, therefore, was to conjecture a panoramic perspective of the relationship between learning and the use of technology, identifying possible applications and projections for the educational context. To this end, a narrative literature review was conducted on studies available in virtual libraries such as Google Scholar, SciELO, IEEE Xplore, and ERIC. It was possible to identify that the use of technology fosters learning in both formal and informal contexts, and through digital literacy, the use of digital space increases autonomy in the learning process. Technology also provides spaces for intersection between theory and practice that, through simulations, breaks down the environmental barriers of the school. Beyond the cognitive articulations of learning, the use of digital tools can favor meaning and motivation within the school context.

Author Biographies

Dante Ogassavara, Universidade São Judas Tadeu - USJT

Psicólogo. Mestre e Doutorando em Ciências do Envelhecimento pela Universidade São Judas Tadeu - USJT. Docente do curso de Psicologia na Faculdade Nove de Julho, Brasil.

Jeniffer Ferreira-Costa, Universidade São Judas Tadeu - USJT

Psicóloga. Mestranda em Ciências do Envelhecimento pela Universidade São Judas Tadeu - USJT, São Paulo, SP, Brasil.

Thais da Silva-Ferreira, Universidade São Judas Tadeu - USJT

Psicóloga. Mestranda em Ciências do Envelhecimento pela Universidade São Judas Tadeu - USJT, São Paulo, SP, Brasil.

Mara Rúbia de Camargo Alves Orsini, Universidade Federal de Goiás - UFG

Psicóloga, Mestre e Doutora em Psicologia. Docente da Universidade Federal de Goiás - UFG, Goiás, Brasil.

., Centro Universitário FAG

Psicóloga, Mestre e Doutora em Psicologia. Pós-doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (PPE/UEM). Docente e Coordenadora do Curso de Psicologia do Centro Universitário FAG, Cascavel, Paraná, PR, Brasil.

., Universidade São Judas Tadeu - USJT

Psicólogo, Mestre e Doutor em Psicologia. Docente do Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Ciências do Envelhecimento da Universidade São Judas Tadeu - USJT/Instituto Ânima, São Paulo, SP, Brasil.

Published

2025-05-22

How to Cite

Ogassavara, D., Ferreira-Costa, J., Silva-Ferreira, T. da, Orsini, M. R. de C. A., ., & . (2025). Technology-enabled learning: reflections and possibilities for the educational context. Disciplinarum Scientia | Ciências Humanas, 26(1), 1–10. https://doi.org/10.37780/ch.v26i1.4930

Issue

Section

Artigos