THE SAGA OF GENOVEVA PIA IN THE MADRUGAL CADENCE OF THE DRUMS
DOI:
https://doi.org/10.37782/thaumazein.v17i34.5151Keywords:
History; Memory; Drums; SagaAbstract
The reflection proposed in this article aims to briefly consider philosophy and literature on the saga of Genoveva Pia in the early morning cadence of the drums of São Luís (1975), a novel by the great poet from Maranhão, Josué Montello (1917-2006), in which a narrative is made between fiction and the reality of the Brazilian colonial slave period on the historical soil of São Luís, Ma. To this end, the text is divided into two parts: firstly, it looks at the dialectic between history as representative and memory as an actualizable, individual and collective phenomenon that takes shape between spaces, events, memories and forgetfulness and, secondly, it highlights the importance of the saga of the black woman Genoveva Pia, from persistence to resistance in welcoming, protecting and freeing the black men and women, recalling the ancestry of the freed black man Damião, the novel’s central character and narrator.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A submissão de originais para este periódico implica na transferência, pelos autores, dos direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais para os artigos publicados são do autor, com direitos do periódico sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando claramente este periódico como o meio da publicação original. Em virtude de sermos um periódico de acesso aberto, permite-se o uso gratuito dos artigos em aplicações educacionais e científicas desde que citada a fonte conforme a licença CC-BY da Creative Commons.
Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.








