SOCIAL TECHNOLOGY: INDUCING RESOURCE FOR EDUCATION AND WELL-BEING IN HEALTH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37782/thaumazein.v16i32.4847

Abstract

This article aims to enhance social technology as a resource that induces education and well-being in maternal and child health, more specifically in contexts of social vulnerability. This is an action research, with social technology characteristics, developed between July/2022 and December/2023, with 17 women (pregnant and postpartum women) from a vulnerable community in the central region of Rio Grande do Sul. Based on education in health and in an interprofessional approach, the social technology developed and called “Endowing lives” is the result of demands previously identified, discussed and implemented with the research participants and local health professionals. The social technology developed expanded interprofessional possibilities, promoted preventive health measures and contributed to the empowerment of pregnant and postpartum women in decision-making.

Author Biographies

Manuel Albino Moro Torres, Universidade Franciscana - UFN

Graduado em Medicina. Mestre em Saúde Materno Infantil, da Universidade Franciscana.

Bianca Ribas Mazzucco Torres, Universidade Franciscana - UFN

Mestre em Educação. Estudante do Curso de Psicologia da Universidade Franciscana (UFN).

Dirce Stein Backes, Universidade Franciscana - UFN

Doutora em Enfermagem. Docente e coordenadora do Programa Saúde Materno Infantil, da Universidade Franciscana - UFN. 

Marcos Alexandre Alves, Universidade Franciscana - UFN

Doutor em Filosofia da Educação (UFPel). Docente do curso de Filosofia e dos Programas de Pós-Graduação em Ensino de Humanidades e Linguagens (PPGEHL) e em Ensino de Ciências e Matemática (PPGCIMAT).

Patrícia Pasquali Dotto, Universidade Franciscana - UFN

Graduada em Odontologia pela - UFSM. Mestre em Odontologia pela - UNITAU. Doutora em Biopatologia Bucal - UNESP. Docente do Curso de Graduação em Odontologia e no Programa de Pós-Graduação - Mestrado Profissional em Saúde Materno Infantil na Universidade Franciscana - UFN. 

Léris Salete Bonfanti Haeffner, Universidade Franciscana - UFN

Doutora em Medicina. Docente do Programa Saúde Materno Infantil, da Universidade Franciscana - UFN.

Published

2024-03-27

How to Cite

Torres, M. A. M., Torres, B. R. M., Backes, D. S., Alves, M. A., Dotto, P. P., & Haeffner, L. S. B. (2024). SOCIAL TECHNOLOGY: INDUCING RESOURCE FOR EDUCATION AND WELL-BEING IN HEALTH. Thaumazein: Revista Online De Filosofia, 16(32), 107–120. https://doi.org/10.37782/thaumazein.v16i32.4847

Issue

Section

Artigos