The role of university extension in accountant training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37778/dscsa.v21i1.5225

Keywords:

Accounting Sciences; Extension disciplines; Academic Training

Abstract

This study aims to demonstrate extension practices in the process of curricularization of the university extension program of the Accounting Sciences course at Universidade Franciscana (UFN). Thus, the research was classified as qualitative, descriptive and documentary, considering the practices developed between 2019 and 2023 by students of the courses in the disciplines of company formation and formalization, agribusiness accounting and Accounting and cost analysis II. The extension during this period was carried out through direct contact between academics and the chosen territory, in some cases the academics went to the location, and in other moments the participants from the territory went to the UFN. The results demonstrated the evolution of the actions carried out by the course throughout its trajectory in extension, enabling the development of new practices in light of the periods experienced, as well as the improvement of the training and feedback of students with the activities carried out in the territories. It can be concluded that the course advanced in the actions carried out in attention to the institutional objectives and with a view to the role of extension in the training of accounting professionals.

Author Biographies

Jaqueline Carla Guse, Universidade Franciscana - UFN

Mestre em Ciências contábeis pela Universidade Regional de Blumenau (2015), bacharel em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Santa Maria (2013), técnica em contabilidade pela Faculdade Santa Clara (2008). Docente na Universidade Franciscana (UFN). Atualmente é membro titular do NDE - Núcleo Docente Estruturante do Curso de Graduação em Ciências Contábeis e Membro Titular do Colegiado do Curso de Ciências Contábeis da Universidade Franciscana. 

Bruna Faccin Camargo, Universidade Franciscana - UFN

Doutora em contabilidade e finanças pela Universidad de Zaragoza (UNIZAR) e Mestre em Desenvolvimento Regional pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUI). 

Janaina Marchi, Universidade Franciscana - UFN

Graduada em História (Licenciatura e Bacharelado) (Universidade Federal de Santa Maria) (2009), pós-graduada em História do Brasil (2010) (PPGH/UFSM). bacharel em Administração (Universidade Federal de Santa Maria), Mestra em Administração (PPGA/UFSM) na Linha de Pesquisa Gestão de Pessoas e Comportamento Organizacional, doutoranda em Administração (PPGA/UFSM), na linha de Gestão de Pessoas e Comportamento Organizacional. Coordenadora de cursos de Graduação na modalidade EAD (Universidade Franciscana - UFN) e Coordenadora de Extensão da área de negócios (Universidade Franciscana - UFN). Atuante como pesquisadora no Grupo de Pesquisa Núcleo de Estudos em Organizações, Pessoas e Sociedade (NOS), da Universidade Federal de Santa Maria, e do grupo de Estudos Estratégicos em Negócios (GEN- UFN) . Possuo experiência de mercado, já tendo atuado em organizações de diferentes portes. Como foco de estudo e pesquisa, tenho os seguintes assuntos: sustentabilidade, ESG, ecodesenvolvimento e ecologia profunda, trabalho decente, gênero e organizações, racionalidades e organizações. Atualmente, atua como professora de Administração, e nos cursos Tecnólogos em Marketing e Gestão de RH (Universidade Franciscana - UFN). 

Daniele Dias de Oliveira Bertagnolli, Universidade Franciscana - UFN

Possui graduação em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Santa Maria (2002) e mestrado em Ciências Contábeis pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2006). Atualmente é professora e coordenadora do Curso de Ciências Contábeis da Universidade Franciscana - UFN, presidente do Colegiado e do Núcleo Docente Estruturante do referido curso. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Contabilidade Gerencial, atuando principalmente nos seguintes temas: contabilidade ambiental, contabilidade gerencial e responsabilidade social. 

Published

2025-03-27

How to Cite

Guse, J. C., Camargo, B. F., Marchi, J., & Bertagnolli, D. D. de O. (2025). The role of university extension in accountant training. Disciplinarum Scientia | Sociais Aplicadas, 21(1), 89–103. https://doi.org/10.37778/dscsa.v21i1.5225