Student engagement policies in hugher education: a study at the Federal University of Rio Grande Do Sul-UFRGS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37780/ch.v25i1.4914

Keywords:

Students; Engagement; Higher Education; Permanence; Educational Policies

Abstract

The presente study aims to relate public policies within the scope of Higher Eduction to student egagement and retention. The justification for this study is to highlight the importance of public policies in the cosntruction os students’ university careers and their impact on academic engagement. This is a qualitative research, of a bibliographic and documentar nature, which covers the main characteristics of public policies aimed at the permanence of students in Higher Education, considering as a basis the reports of the Evaluation Committee of the Universidade Federal do Rio grande do Sul, between the years 2018 and 2020. The analysis of the reports reveals the the student policies developed by researched institucion provide subsidies for acces and permanence of studentsat university. The scientific research, institucional evaluation, the effectiveness of investiments, and excellence works as an instrument to favor advances in the acquisition of knowledge, the process student learning and academic engagement.

Author Biographies

Rosineia Wroenski Dall Agnol, Universidade Franciscana - UFN

Graduação em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná (2015), Especialização em Psicopedagogia Institucional (2014), em Educação Infantil e Anos Iniciais (2016), Ludopedagogia (2017), Educação Especial Inclusiva (2017), em Psicopedagogia Clínica (2022), em Neuropsicopedagogia (2022), em Transtorno do Espectro Autista (2024). Mestrado em Ensino de Humanidades e Linguagens pela (UFN/2021). Atualmente Psicopedagoga e Neuropsicopedagoga Clínica na APAE em Iraceminha/SC. Docente na Rede Estadual de Ensino de Santa Catarina. Experiência na área de Psicopedagogia, Educação Especial. 

Fernanda Figueira Marquezan, Universidade Franciscana - UFN

Possui Graduação em Pedagogia Séries Iniciais pelo Centro Universitário Franciscano (UNIFRA) (1998), Mestrado em Educação pela Universidade de Passo Fundo (UPF) (2004) e Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) (2016). Atualmente é Professora Adjunta da Universidade Franciscana (UFN), docente do Curso de Mestrado em Ensino de Humanidades e Linguagens (MEHL) e do Curso de Pedagogia. Coordenadora do Programa Residência Pedagógica - Pedagogia. Membro do Centro de Estudos em Educação Superior (PUCRS). Coordena o Projeto Interinstitucional Universidade Franciscana e Universidade Federal da Fronteira Sul sobre engajamento estudantil e prática pedagógicas inovadoras na Educação Superior. Possui experiência na área de Educação Superior, com ênfase em Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: formação inicial e continuada de professores, políticas educacionais, gestão educacional e escolar.

Zoraia Aguiar Bittencourt, Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

Doutora em Educação (PUCRS), Mestre em Educação (UFRGS), Especialista em Alfabetização (FAPA), Licenciada em Letras (FAPA). Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação (PPGPE), do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas (PPGICH) e do Curso de Licenciatura em Pedagogia da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) - Campus Erechim/RS. É Coordenadora do Grupo de Estudos em Alfabetização do Município de Erechim (GEAME). Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas Sobre Formação Inicial, Continuada e Alfabetização - GEPFICA (UFSM), do Grupo de Pesquisa UNIVERSITAS/RIES (PUCRS), do Grupo de Pesquisa em Educação Popular na Universidade - GRUPEPU (UFFS) e do Grupo de Pesquisa Educação Emocional - GRUPEE (UFFS). Tem experiência na Educação Básica e Superior, com ênfase em Alfabetização e Língua Portuguesa. Suas pesquisas estão direcionadas para as áreas da Alfabetização, da Educação Integral, dos Estudos da Linguagem, da Formação Docente, das Políticas Educacionais e da Educação Superior.

Published

2024-12-03

How to Cite

Agnol, R. W. D., Marquezan, F. F., & Bittencourt, Z. A. (2024). Student engagement policies in hugher education: a study at the Federal University of Rio Grande Do Sul-UFRGS. Disciplinarum Scientia | Ciências Humanas, 25(1), 99–119. https://doi.org/10.37780/ch.v25i1.4914

Issue

Section

Artigos