VULNERABILITY AND SOCIOCULTURAL EMANICIPATION OF INDIGENOUS PEOPLES: COLLABORATIVE ACTION RESEARCH COURSE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37782/thaumazein.v17i33.4964

Keywords:

Action research, Emancipatory education, Interculturality, Social inclusion

Abstract

The article presents the construction and structuring phases of an action research project, which involves indigenous populations, approved by the Abdias Nascimento Academic Development Program. The proposal aims to foster national and international cooperation, aimed at emancipatory and intercultural education and the promotion of racial equality and inclusion, focusing on social vulnerability and valuing the sociocultural and linguistic specificities of indigenous populations. The intention is to analyze the relationship between traditional care practices in the pregnancy-puerperal cycle of indigenous women and the behaviors adopted at different levels of health care; identify social determinants of indigenous maternal and infant mortality; validate simple and digital sociocultural educational technologies; and provide evidence for the formulation of inclusive and affirmative public policies that contribute to the reduction of indigenous maternal and child morbidity and mortality. Methodologically, it is an action research, of a collaborative nature, with characteristics of social technology that seeks to bring the researcher closer to the participants and the object of investigation, producing knowledge through the active participation of researchers in the investigation and intervention. Therefore, this essay shows the potential of this research project, which is to encourage discussion and development of actions that promote social inclusion and emancipatory education for indigenous peoples.

Author Biographies

Dirce Stein Backes, Universidade Franciscana - UFN

Doutora em Enfermagem - UFSC. Docente do Curso de Enfermagem. Docnete e Coordenadora do Mestrado Profissional em Saúde Materno Infantil – Universidade Franciscana – UFN.

Claudia Zanberlan, Universidade Franciscana - UFN

Doutora em Enfermagem - FURG. Docente do Curso de Enfermagem e do Mestrado Profissional em Saúde Materno Infantil. Diretora de Pesquisa – Universidade Franciscana – UFN.

Juliana Silveira Colomé, Universidade Franciscana - UFN

Doutora em Enfermagem - FURG. Docente  do Curso de Enfermagem e do Mestrado em Ciência da Saúde e da Vida. Coordenadora do Coordenadora e tutora do Programa de Educação pelo Trabalho para a Saúde (PET-Saúde) e da Liga Acadêmica em Saúde Coletiva (LAInSC) – Universidade Franciscana – UFN. 

Alencar Kolinski Machado, Universidade Franciscana - UFN

Doutor em Farmacologia – UFSM. Docente do Curso de Biomedicina. Docente e Coordenador do Programa de Pós-graduação em Nanociências - Universidade Franciscana – UFN.

Margareth Zanchetta, Toronto Metropolitan University - TMU

Doutora em Enfermagem pela Université de Montreal - UdeM. Docente na Toronto Metropolitan University - Toronto, Canadá. E-mail: mzanchet@torontomu.ca

Marcos Alexandre Alves, Universidade Franciscana - UFN

Doutor em Educação - UFPel. Mestre em Filosofia - UFSM. Licenciado em Filosofia - FAFIMC. Professor Adjunto do Curso de Filosofia, do Programa Pós-graduação em Ensino de Ciência e Matemática e Mestrado em Ensino de Humanidades e Linguagens -  Universidade Franciscana - UFN.

Published

2024-07-26

How to Cite

Backes, D. S., Zanberlan, C., Colomé, J. S., Machado, A. K., Zanchetta, M., & Alves, M. A. (2024). VULNERABILITY AND SOCIOCULTURAL EMANICIPATION OF INDIGENOUS PEOPLES: COLLABORATIVE ACTION RESEARCH COURSE. Thaumazein: Revista Online De Filosofia, 17(33), 121–135. https://doi.org/10.37782/thaumazein.v17i33.4964