Non-diabetic young and adults’ knowledge about diabetes: an exploratory study

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.37777/dscs.v26n1-5125

Palabras clave:

Health; education; prevention; T2DM

Resumen

Diabetes is a metabolic disorder associated with sedentary behavior, inadequate lifestyle, and unhealthy eating habits, increasingly affecting the Brazilian and global population. Public awareness about the various aspects of this disease is crucial for its prevention. This study aimed to investigate the knowledge of a group of non-diabetic young adults regarding diabetes, particularly type II diabetes mellitus (T2DM), identifying the discrepancies between the knowledge of this population and scientific knowledge. The research adopted a qualitative-quantitative, exploratory approach. Two distinct groups of young adults, aged between 18 and 44 years, participated in the study. A theoretical framework on diabetes was developed, from which a questionnaire was created and administered to the participants. The results revealed that, although some respondents demonstrate satisfactory knowledge about the disease, a significant portion of respondents showed considerable knowledge gaps in their understanding of diabetes. These data indicate that access to accurate information and the the promotion of preventive health is fundamental to improving this scenario. It is concluded that educational strategies focused on disseminating accurate information about diabetes, especially to young adults, are essential for preventing and controlling this disease, contributing to the reduction of its incidence and impact on public health.

Biografía del autor/a

Leticia da Silva Costa, Força Aérea Brasileira

Bacharel em Biomedicina - Universidade Franciscana, Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil. Força Aérea Brasileira: Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil. 

Aline Grohe Schirmer Pigatto, Universidade Franciscana - UFN

Graduada em Ciências Biológicas/licenciatura (1999) pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), mestre em Zootecnia (2001) pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) e doutora em Ciências: Botânica (2013) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Atua como docente na Universidade Franciscana (UFN), vinculada ao Curso de Biomedicina e ao Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática. Atualmente, atua como Coordenadora do Curso de Biomedicina. Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil.

Ana Júlia Figueiró Dalcin, Força Aérea Brasileira

Graduada em Farmácia. Mestre e Doutora em Nanociências pela Universidade Franciscana. Atualmente é Tenente Farmacêutica Hospitalar da Força Aérea Brasileira na Base Aérea de Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil. Também atua como professora vinculada ao Curso de Farmácia da Universidade Franciscana. 

Leonardo Dalla Porta, Universidade Franciscana - UFN

Bacharel em Matemática Aplicada Computacional, Licenciado em Matemática e Pedagogia. Mestre e Doutor em Ensino de Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Franciscana. Doutor em Ciências da Educação pela Université Lumière Lyon 2, França (financiado pelo Programa PDSE/Capes).

Matheus Dellaméa Baldissera, Universidade Franciscana - UFN

Graduado em Biomedicina pela Universidade Franciscana. Mestre e doutor em Farmacologia pela Universidade Federal de Santa Maria. Docente vinculado ao Curso de Biomedicina da Universidade Franciscana e ao Mestrado em Ciências da Saúde e da Vida da Universidade Franciscana. 

Raquel Tusi Tamiosso, Universidade Franciscana - UFN

Graduada em Ciências Biológicas (licenciatura e bacharelado) pela Universidade Federal de Santa Maria. Mestre e doutora em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Franciscana. Docente vinculada ao Curso de Biomedicina da Universidade Franciscana e ao Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Franciscana. 

Publicado

2025-09-19

Cómo citar

Costa, L. da S., Pigatto, A. G. S., Dalcin, A. J. F., Dalla Porta, L., Baldissera, M. D., & Tamiosso, R. T. (2025). Non-diabetic young and adults’ knowledge about diabetes: an exploratory study. Disciplinarum Scientia | Saúde, 26(1), 143–163. https://doi.org/10.37777/dscs.v26n1-5125

Número

Sección

Artigos